Saturday, 8 November , 2025
افزونه جلالی را نصب کنید. - 18 جماد أول 1447
شناسه خبر : 828
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اقتصادی تاریخ انتشار : ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۷:۴۵ | 4 بازدید | ارسال توسط :

مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی در عرض یک هفته حل می‌شود

از این پس کسب‌وکارهای آنلاین برای طرح شکایت یا رفع مشکلاتشان تنها یک مرجع رسمی دارند؛ کمیته‌ای ویژه که موظف است ظرف چند روز رسیدگی کند و تصمیم‌هایش برای همه دستگاه‌ها لازم‌الاجراست.
مشکلات کسب‌وکارهای اینترنتی در عرض یک هفته حل می‌شود
به گزارش خانه رویایی روز گذشته سند «تشکیلات و آئین رسیدگی کمیته تسهیل فعالیت کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال» توسط سید محمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شد. این سند که به منظور رفع مشکلات شرکت‌های فعال در حوزه دیجیتال تدوین شده، در صد و پنجمین و صد و هشتمین جلسه شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده بود.هدف اصلی این کمیته، حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین و فراهم کردن محیطی امن و باثبات برای فعالیت آن‌هاست. بر اساس ماده ۱ سند، سه هدف کلیدی برای تشکیل این کمیته تعریف شده است: جلوگیری از دخالت‌های غیرقانونی یا سلیقه‌ای برخی نهادها در امور کسب‌وکارها، حمایت از حقوق قانونی و آزادی‌های فعالان اقتصاد دیجیتال، و ایجاد ثبات و امنیت اقتصادی برای این کسب‌وکارها به‌منظور کمک به رشد و توسعه آن‌ها.

ساختار و نحوه رسیدگی به درخواست‌ها

براساس ماده ۳ این مصوبه، کمیته تسهیل فعالیت کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال متشکل از نمایندگان ارشد سه قوه کشور است و ریاست آن بر عهده دبیر شورای‌عالی فضای مجازی قرار دارد. اعضای کمیته شامل نمایندگان رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، وزرای ارتباطات و اطلاعات، دادستان کل کشور و فرمانده کل انتظامی هستند و همچنین نمایندگان نهادهای صنفی و تخصصی می‌توانند با دعوت رئیس کمیته در جلسات حضور یابند. برای طرح یک موضوع در این کمیته سه مسیر مشخص وجود دارد: درخواست از سوی تشکل‌ها یا خود کسب‌وکارهای دیجیتال، پیشنهاد رسمی نهادهای مرتبط با اقتصاد دیجیتال، و یا طرح موضوع توسط دبیرخانه یا یکی از اعضای کمیته.همچنین براساس ماده ۵، پس از ثبت درخواست، دبیرخانه موظف است حداکثر ظرف ۷ روز کاری به آن رسیدگی کرده و موضوع را در دستور کار کمیته قرار دهد. تصمیم‌گیری‌ها با حضور حداقل چهار عضو رسمی و با رأی اکثریت انجام می‌شود و مصوبات آن لازم‌الاجرا خواهد بود.

تضمین اجرای مصوبات و نظارت مستمر

بر اساس ماده ۹ سند، تمامی دستگاه‌های مربوطه موظف‌اند مصوبات کمیته را حداکثر ظرف ۱۰ روز اجرایی کنند و هیچ‌گونه تأخیر یا تخطی در این زمینه مجاز نیست. در صورت عدم اجرای مصوبات، دبیرخانه موضوع را به مراجع قانونی مانند دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی کل کشور یا کمیسیون اصل نود مجلس گزارش می‌دهد تا برخورد قانونی صورت گیرد.همچنین، برای اطمینان از عملکرد صحیح کمیته، ماده ۱۱ سند به نظارت مستمر اشاره دارد. طبق این ماده، عملکرد کمیته و نهادهای مربوطه هر شش ماه یک‌بار بر اساس شاخص‌هایی مانند تعداد درخواست‌ها، سرعت رسیدگی و میزان رضایت کسب‌وکارها بررسی خواهد شد.

پایان حواشی «اینترنت طبقاتی»

پس از انتشار صحبت‌های سید امیر سیاح، سرپرست معاونت اقتصادی مرکز ملی فضای مجازی مبنی بر باز شدن برخی آی‌پی‌ها برای کسب‌وکارهای خاص که همزمان شد با تصویب آئین‌نامه اجرایی این کمیته حواشی زیادی درباره «اینترنت طبقاتی» ایجاد شد. اما با انتشار جزئیات این سند، مشخص شد که این اقدام در راستای حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال است و تمامی شرکت‌ها و فعالان بخش خصوصی می‌توانند شکایات خود را از طریق درگاه اینترنتی majazi.ir ثبت کنند تا به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود.به گفته سید امیر سیاح این ستاد در سه ماهه اول سال جاری، به ۱۹۰ مورد از مشکلات مرتبط با اینترنت و سامانه‌های مکان‌یابی رسیدگی و آن‌ها را رفع کرده است. این سند تازه با تعیین دقیق سازوکار ثبت درخواست‌ها، تشریح صلاحیت‌های کمیته و تبیین مراحل اجرای مصوبات، به دنبال آن است که فرآیند حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال شفاف‌تر، منسجم‌تر و کارآمدتر شود. به این ترتیب، ضمن رفع نگرانی‌ها و حواشی اخیر، زمینه‌ای فراهم می‌شود تا فعالان اقتصاد دیجیتال بتوانند در محیطی امن، باثبات و قابل پیش‌بینی به فعالیت خود ادامه دهند و مسیر رشد این بخش راهبردی هموارتر گردد.
| منبع خبر : فارس
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.